Kortavgift

Ok. Nu är Surgubben på gång igen. Den här gången är det ett av digital-TV-bolagen som ligger i skottlinjen. Så här gick det till idag.
När Surgubben kom hem från jobbet idag låg det ett brev från bolaget. Vi kan kalla bolaget C för att slippa eventuella påföljder om någon av dem skulle läsa detta. Och C behöver inte nödvändigtvis ha något att göra med företagsnamnet utan är en helt slumpmässig variabel, och skulle det råka överenstämma, så är det en ren tillfällighet. OK? I brevet från C stod att de från och med 1 april kommer att införa en kortavgift på sina abonnemang. Kortavgiften skulle vara på 360:- per år. Eftersom jag inte riktigt förstod hur kortet som sitter i min digitalbox och som dessutom har suttit där i flera år helt plötsligt har kunnat börja generera kostnader på 360:-/år för C så tänkte jag att jag ringer och pratar med dem så jag slog en signal och fick prata med en tjej, T.
Stackars T hade det inte lätt. Här ringer en dåre, Surgubben, och ställer en massa frågor, säkerligen i en alldeles för barsk ton, om uppkomna merkostnader för C och andra dumma frågor. I alla fall så fick jag efter ett par rundor svar på mina frågor och kan sammanfatta situationen.
T sa att C också drabbats av den ekonomiska krisen och behöver som många andra bolag vinstmaximera. I stället för att höja månadsavgiften på abonnemnaget med 30:-  så har de valt att debitera mig för ett kort som jag ändå måste ha. Och det är ju lika dumt som att säga att jag måste betala en sladd-avgift eftersom jag måste ha en kabel från antennuttaget till digitalboxen.
Men anledningen till att C har valt att göra på det här viset, om surgubben får spåna fritt, är att C har ett erbjudande där man kan välja ett TV-abonnemang, ett digitalTV-abonnmenag och ett bredband. Gör man det så bjuder C på det billigaste grundabonmenaget. Hade det då varit TVn och C hade valt att höja avgiften där istället så hade de ju inte tjänat den här höjningen. Men eftersom kortavgiften är en tilläggsavgift så slipper man inte den även om man väljer det här ta tre betala för två-erbjudandet. Så kan man också krama ut ett par extra kronor.
T var även mycket noga med att påpeka att de fortfarande är billigast och att andra bolag minsann har haft kortavgift mycket länge.
Så detta är bara en efter-apning tänker Surgubben då, och knyter handen stenhårt i fickan.

T, om du mot förmodan läser det här, du gjorde ett bra jobb med att tackla Surgubben.

Kommentarer
Postat av: Gbg:are me C

Hej - Har me nöje läst ditt inlägg på Aftonbladet och på din blogg. Kan bara säga att jag håller med dig. Jag har också en del "snack" me C om ditten å datten. Till exempel: Vad Gör C nu när Kanal Lokal i Göteborg gått i konkurs så det är en kanal mindre i utbudet? Jag har mailväxlat me C flera gånger utan å få ett svar jag kan acceptera. Jag gör som du: knyter näven i byxfickan å går vidare.

2009-01-28 @ 13:43:16
Postat av: Jessica

Du skulle bara veta vilka problem vi har haft med C.. Kanaler som försvann, internet som inte funkat, tel köer med hänvisning till www. -Ehh.. Jo..

Jag surnade också när jag öppnade posten igår, men orkar inte ens gnälla.

Jag betalar dessutom tv-licens, det suger ännu mer!

2009-01-28 @ 15:49:49
URL: http://rhu.blogg.se/
Postat av: johan

"Våra kunder har inte uppskattat vår prissättning så mycket som vi trodde". Problemet är att vi inte spontant ringt comhem och hyllat deras priser. Visst är det härligt med en extra kostnad som inte ger något extra. Alls!

2009-01-28 @ 21:21:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0