Moloker

Nu är surgubben förbannad igen.
Idag är det min hyresvärd som ska få sig en släng av sleven. De gör vad de kan för att hela tiden försämra våra vilkor, fast så långsamt så de inte tror att det märks. Men surgubben märker.
När jag flyttade in här hade vi sopnedkast i trappuppgången. Jättebra. När man skulle slänga sina sopor så gick man bara ut i trappuppgången, eller svalen, som de säger här i Göteborg, och kastade sina sopar.
Sen pluggades dessa igen och man var tvungen att gå ner på gården och med sin nyckel öppna till det rum där sopnedkastet ändå terminerade. Ok, det kunde man väl också stå ut med. Hade man större sopor ( inte grovsopor, utan bara större, tex om man hade använt en pizzakartongspåse till att slänga sopor) så gick det bra att slänga dem i behållaren som stod där.
Sen gick det ett tag till och sen fick vi beskeded om att soprummen skulle stängas igen och moloker skulle upprättas på gården. För er som inte vet vad moloker är så är det en nedgrävd större soptunna som töms en gång i veckan. Fördelen med detta är sopbilen då inte behöver köra in på gården och tömma varje uppgång utan endast besöka sex moloker istället, vilket blir billigare för hyresvärden. För oss hyresgäster innnebär det ingen fördel. Det hyresvärden tjänar på detta förfarande kommer inte oss tillgodo i alla fall (fan, jag börjar låta som en sosse nu, usch).
Men nu till pudelns kärna. Det STORA problemet är ju att mina indolenta grannar i området tror att de kan ställa ut sina grovsopor vid molokerna och de tror att sopgubbarna ska ta dem när de ändå tömmer. Men det gör de inte. Så resultatet har blivit att jag nu bor bredvid en soptipp. Jag tog därför en bild för att alla som nu händelsevis skulle läsa min blogg ska få se eländet.
En annan bieffekt som blivit av det hela är att om man har en soppåse som är marginellt större än en systemkasse så går den inte in genom molokens öppning, utan en ansenlig mängd våld. Därför har vissa bara ställt sina soppåsar på marken jämte moloken. Och sen har fåglar och andra djur spridit ut soppåsens innehåll över en 100 meters radie.
Så här kan vi inte ha det säger surgubben och knyter näven stenhårt i fickan.

Så här ser det ut utanför mitt fönster.
Så här ser det ut utanför surgubbens fönster.

Kommentarer
Postat av: Annica - igen

Men vafasen Hank-Pank! Nu är du sjuk eller så slant du bara på tankgenterna. Vaddå "vad ska du göra"...? Hallååå!!! CASHA!! Du kommer ha hur mkt tid som helst till att cacha!!

2009-01-08 @ 21:49:57
URL: http://annicajohansson.blogg.se/
Postat av: Annica - igen

Men vafasen Hank-Pank! Nu är du sjuk eller så slant du bara på tankgenterna. Vaddå "vad ska du göra"...? Hallååå!!! CASHA!! Du kommer ha hur mkt tid som helst till att cacha!!

2009-01-08 @ 21:50:32
URL: http://annicajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0