Västtrafik

Då och då åker Surgubben kollektiv. Och när han väl gör det så blir han påmind om varför han gör det så sällan.
Igår skulle Surgubben och A åka in till stan efter jobbet. Med buss.
I Göteborg är det så, sen ett tag tillbaka, att bussföraren inte säljer biljetter ombord på fordonet. Bra så, men det finns inte heller något alternativ. På spårvagnen finns det i alla fall en myntautomat som kan sälja biljetter, men den tar i nuläget endast mynt. Inga sedlar eller kort, och det är ohållbart när en enkelbiljett kostar 20 kr.
Åter till min historia. På väg till bussen inventerar jag min plånbok, för att se hur mycket jag har kvar på hundra-kortet. Summa-summarum 8 kr. Det räcker alltså inte till en hel resa, jag har inga fler hundra-kort och kiosken vid arbetsplatsen har klappat igen. Så där står man.
Sen har västtrafik lanserat tjänsten sms-biljett. Och den är jättebra. Men bara för att företaget har försett mig med mobil så tror jag inte att de vill stå för mina resekostnader också.
Tekniken för att betala med kort finns. Jag gör det varje gång jag parkerar bilen, och västtrafik har gjort försök ombord på vissa vagnar som man kan se i videon nedan. Så snälla västtrafik, ska ni nu sluta ta betalt ombord, så måste det finnas ett godtagbart alternativ. Inför en automat ombord på varje fordon. Annars hatar Surgubben er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0